Skozi grede > Ropotarnica

Križarjenje s Costa Magico

Uvod – Ladijska rezervacija – Dosegljivost luke – Križarka –
Pristanišča – Njihove koordinate – Začetek potovanja –
Kopenske ekskurzije – Bari – Katakolon in Olimpija – Pirej in
Atene – Izmir in Efez – Istanbul – Krf – Konec potovanja –
Obračun stroškov – Zaključek – Priloga


Uvod

    Poleti 2014 smo šli na družinsko križarjenje po vzhodnem
    Sredozemlju s turistično križarko Costa Magica. Križarili
    smo: jaz, žena Marinka in hčerka Vesna (17 let). Vhodna in
    izhodna luka so bile Benetke. Križarjenje je trajalo 10 dni
    od 16. 7. do 26. 7. 2014.


Ladijska rezervacija

    Kakšna dva meseca pred izplutjem ladje sem v agenciji Svet
    križarjenj najprej rezerviral potovanje. Izpolniti je treba
    formular s podatki za vsakega člana skupine: ime in priimek,
    datum rojstva, številko potnega lista, naslov, telefon ipd.
    Izbereš tudi kabino.

    Cena rezervacije je odvisna od kabine, ki jo izbereš, in se
    spreminja od dne do dne. V splošnem narašča z bližanjem
    izplutja. Če kaže, da ladja ne bo polno zasedena, se v zadnjih
    dneh lahko cena precej zniža. Jaz sem za kabino s tremi
    posteljami in balkonom plačal 2 × 1149 EUR, pri čemer za
    Vesno ni bilo treba plačati nič, ker še ni bila polnoletna.
    Dodatno sem plačal še 3 × 140 EUR pristaniških taks,
    (neobvezno) zavarovanje za odpoved potovanja 73 EUR ter
    (neobvezno) zavarovanje za medicinsko asistenco Coris v tujini 3
    × 12 EUR. Kaj točno ti dve zavarovanji prinašata, me ni
    preveč zanimalo. Z raznimi dodatnimi drobnjarijami je vse
    skupaj zneslo 2837 EUR. Bil je tudi že skrajni čas, saj je
    bilo na voljo le še nekaj ustreznih kabin.

    Rezervacija pokriva: kabino, hrano, pitno vodo v avtomatih in
    zabavne prireditve. Ne pokriva pa pijač, nakupov in ekskurzij
    na kopno.

    Agencija mi je izstavila predračun in plačati sem moral v
    enem dnevu na njihov tekoči račun. Hkrati sem agenciji po
    e-pošti poslal še skenirano potrdilo o plačilu. S tem je
    bila rezervacija potrjena. Plačaš lahko tudi v obrokih,
    zadnjega mesec dni pred izplutjem. Na agenciji sem tudi
    pridobil opis ekskurzij, ki jih Costa organizira v vsakem
    pristanišču.

    Teden dni pred izplutjem ti agencija po pošti pošlje
    navodila, vkrcne karte za vsakogar, lepilne listke za prtljago
    ipd. Vsak član ima lahko praviloma en kos ročne prtljage in
    do dva velika kovčka. Mi smo imeli vsak po en nahrbtnik in po
    en kovček s kolesci, ker je tako mnogo laže potovati.

    Človek bi mislil, da je s plačanjem rezervacije pokril vse
    stroške bivanja na ladji, če le ne bo pil drugega kot vodo iz
    avtomatov. Pa ni tako. Costa namreč na ladji dodatno
    zaračunava napitnino v višini 8 EUR na dan na osebo, kar je
    treba pred odhodom z ladje posebej plačati. To je za nas zneslo
    dodatnih 3 × 8 × 10 EUR. Zvito od Coste, ni kaj! Menda
    to napitnino potem razdelijo med osebje.


Dosegljivost luke

    Iz Ljubljane do Benetk in nazaj je svoj čas vozil vlak. Danes
    ni več tako. Na voljo sta naslednji dve glavni možnosti: (i)
    vlak Ljubljana – Beljak, nato vlak Beljak – Benetke; ali pa
    (ii) kombi Ljubljana – Benetke in nazaj, za kar poskrbi Svet
    križarjenj oziroma kako druga agencija.

    Izbral sem vlak, ker je bolj udoben in tudi ni težav s
    stranišči. Za tri povratne vozovnice sem plačal 3 × 110
    EUR. Karte sem kupil par dni pred izplutjem; če bi jih kupil
    prej, bi bil menda deležen nekakšnega popusta. Kombi je
    dvakrat cenejši: 3 × 50 EUR. V nadaljevanju se bo
    pokazalo, da bi bil kombi kljub neudobju boljša izbira.


Križarka

    Ladja Costa Magica je tipična turistična križarka iz flote
    kakšnih desetih križark italijanske firme Costa Crociere:

    =============================
    Ladja   Costa Magica
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    teža        100.000 ton		
    dolžina     270 m
    širina      34 m
    ugrez       8 m
    krovi       8 polnih + 3 delni
    hitrost     20 vozlov
    posadka     1000
    potniki     3500
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    Ladja ima tri glavne tipe kabin: notranje (brez oken), zunanje
    z oknom in zunanje z balkonom. Slednje so najboljše, a tudi
    najdražje. Tipična kabina z balkonom ima tri postelje,
    kopalnico, sef, televizijo in minibar ter je dovolj prostorna
    za udobno bivanje. Mi smo imeli kabino 9245 na krovu 9 na
    desnem boku spredaj, kar se je pokazalo za odlično lego. Med
    krovi so stopnice in dvigala.

    Na odprtih krovih so igrišča, bazeni, ležalniki in celo
    tobogan ter tekaška proga. Vse skupaj je videti kot plavajoč
    rekreacijski park. Ladja ima tudi 4 × 12 rešilnih čolnov,
    v katere menda gredo vsi potniki. Če malo preračunaš in
    pogledaš velikost čolnov, to verjetno ne drži.


Pristanišča

    Načrtovana – in nato tudi opravljena – pot je bila naslednja:

    =============================================
    Datum   Dan     Pristan     Prihod Odhod
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    16.7.   sre     Benetke     –       17:00
    17.     čet     Bari        12:30   18:30
    18.     pet     Katakolon   13:30   18:30
    19.     sob     Pirej       09:00   15:00
    20.     ned     Izmir       08:00   14:30
    21.     pon     Istanbul    08:00   –
    22.     tor     Istanbul    –       13:00
    23.     sre     morje       –       –
    24.     čet     Krf         13:00   19:00
    25.     pet     morje       –       –
    26.     sob     Benetke     09:30
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    Med pristanišči je ladja plula precej pod svojo maksimalno
    hitrostjo, tipično s 16 vozli in občasno celo z 12 vozli.


Njihove koordinate

    V vsakem pristanišču sem – za lastno zabavo – z merilnikom
    GPS izmeril zemljepisne koordinate zasidrane križarke; meril
    sem na sprednjem delu palube 9:


    ================================
    Luka        LAT         LON
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Benetke     45:26:04    12:18:35
    Bari        41:08:14    16:52:01
    Katakolon   37:38:44    21:19:11
    Pirej       37:56:16    23:38:12
    Izmir       38:26:42    27:08:47
    Istanbul    41:01:36    28:59:08
    Krf         39:37:59    19:54:07
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~    

    Eden izmed programov na televiziji v kabini je nenehno
    prikazoval trenutno lego ladje (s koordinatami), njen kurz,
    hitrost ter prevoženi tir. Ujemanje koordinat z mojimi
    meritvami je bilo popolno: kakšno sekundo (30 m) gor ali dol.
    Komandni most ladje je pač drugje kot njen kljun! Merilnik GPS
    je celo kazal nadmorsko višino palube 9 in sicer okrog 30 m!


Začetek potovanja

    Iz Stožic smo se zjutraj s taksijem Laguna odpeljali na
    železniško postajo (5 EUR). Vlak je peljal le do Jesenic, ker
    so od tam naprej Avstrijci popravljali progo. Naložili so nas
    na avtobuse in prepeljali v Beljak. Tam smo imeli okrog 2 uri
    prostega časa do vlaka za Benetke. Vlak je v Benetke (postaja
    Santa Lucia) prispel nekaj čez 14 LT. Čas v Italiji je enak
    kot pri nas. Na postaji so bili delavci s Coste Magice, ki smo
    jim oddali kovčke (pri tem smo nanje nalepili dobljene
    nalepke); delavci so zbrano prtljago dostavili na ladjo
    neposredno v našo kabino (3 × 5 EUR). Osvobojeni težke
    prtljage smo šli le z ročno prtljago peš na trg Piazza Roma,
    kjer smo kupili vstopnice za People Mover – avtomatični vlak
    do pomolov, kar je zneslo 3 × 1 EUR. Vožnja do pomolov,
    kjer so zasidrane križarke, je kratka. Če ne bi bilo tako
    vroče, bi lahko šli kar peš.

    Na pravem pomolu (ob njem vidiš svojo ladjo) vstopiš v
    poslopje, kjer te pričaka gromozanska vrsta potnikov, ki vsi
    čakajo na vkrcanje. V vrsti smo preživeli kakšno uro. Uradno
    vkrcanje je sicer trajalo od 13:30 do 16:30, to je, do pol ure
    pred izplutjem. Takšno vkrcanje torej traja tipično 3 ure.
    Če ne prideš pravočasno, ladja odpelje brez tebe.

    Ko prideš na vrsto, pokažeš potni list in vozne karte, nakar
    te spustijo naprej v ladjo. Pred tem greš skozi rentgen. Na
    ladjo ni dovoljeno vnašati hrane in pijače. Poiščeš svojo
    kabino, kjer te na postelji že čakajo razne informacije in
    kartica Costa Card. To je kartica, s katero odklepaš kabino in
    s katero plačuješ vse storitve na ladji. Vsak potnik v kabini
    dobi svojo kartico. Eno izmed kartic, seveda mojo, je treba
    registrirati, to je, povezati jo z ustrezno kreditno kartico
    (Mastercard je OK). Registracijo opraviš na posebni napravi
    ali pa to stori uslužbenec za pultom Customer Service. Tako
    sem storil tudi jaz. Praviloma se registrira le ena kartica za
    vsako kabino; vse ostale kartice iz te kabine potem bremenijo
    registrirano kartico.

    Kmalu po zavzetju kabine ti vanjo dostavijo kovčke. Obišče
    te tudi lokalni steward, ki skrbi za tvojo kabino, in ti poda
    par informacij, od katerih je najvažnejša njegova telefonska
    številka, na katero ga kličeš, če imaš kakšne probleme
    ali zahteve. Pokaže ti tudi, kje v omarah so spravljeni
    rešilni jopiči. Naš steward je bila vzhodnjakinja Ranesa.

    Križarke so obvezane, da vsem na novo vkrcanim potnikom
    pokažejo, kako poteka reševanje v sili. Že kako uro po
    izplutju (ki ga sploh nismo opazili) smo po zvočniku slišali
    – v petih ali šestih jezikih – naj iz omar vzamemo rešilne
    jopiče in se odpravimo na palubo 4, kjer bo demonstracija
    reševanja. Tako je tudi bilo – spet v petih ali šestih
    jezikih, kar je postalo prav neznosno. Nasploh je na Costi
    Magici mnogo večjezičnih obvestil, kar je izredno
    nefunkcionalno in dokaj moteče, razen če se hočeš učiti
    novih jezikov ;-)


Ladijski režim

    Režim na ladji je naslednji. Voda iz pip ni pitna. Žejo si
    gasiš, kot že rečeno, na vodnih avtomatih. Mnogi na njih
    tudi natakajo vodo v svoje steklenice. Sicer pa je treba vso
    pijačo – brezalkoholno in alkoholno – kupovati v barih in
    restavracijah. Liter vode stane 3 EUR, malo pivo 5 EUR in
    steklenica vina od 20 do 40 EUR. Vino lahko naročiš tudi po
    kozarcih: 5–10 EUR.

    Zajtrk in kosilo sta v samopostrežnih restavracijah. Vrste so
    dolge. Najbolje je, da greš zgodaj (okrog 12 h) ali pozno
    (okrog 14 h). Posebne restavracije pečejo pice ves dan.
    Večerjaš v klasični restavraciji za stalno mizo.
    Restavracijo in mizo ti določi osebje. Izbereš lahko čas, ko
    boš večerjal: prvi sed (ob 19 h) ali drugi sed (ob 21:30).
    Potniki, ki imajo kabine z balkonom, imajo prednost pri izbiri
    časa. Mi smo dobili lepo mizo za tri osebe, tako da smo bili
    lepo sami zase. Vedno nam je stregel isti natakar. Hrana je
    dobra in vsebuje šest hodov: predjed ali juha, prva in druga
    glavna jed, solata, sir, sladica. Menu je v italijanščini in
    v angleščini. Po par dneh so nam začeli prilagati menu v
    italijanščini in slovenščini. Slednja je bila precej
    polomljena in dostikrat neustrezna, vendar je kazala dobro
    voljo Coste. Vsega skupaj smo za pijačo (vodo, pivo in vino)
    pri večerjah, v barih in v minibaru v sobi zapravili 210 EUR.
    Slaba polovica tega zneska je šla za dve steklenici vina
    Bardolino Classico. Takšno steklenico naročiš, potem ti jo
    pa natakar shranjuje, dokler je ne izprazniš. Costa
    priporoča, da na večerjo ne prihajaš v kratkih hlačah in v
    majici z odkritimi rameni. Se pa tega kakšna polovica moških
    ne drži, sankcij pa seveda ni nobenih.

    Med večerjo krožijo naokrog fotografi in te slikajo, če ne
    odkloniš. Slike potem razstavijo v posebnih škatlah, kjer jih
    lahko poiščeš in kupiš. Slikajo te tudi ob prvem vkrcanju
    na ladjo; na to smo pristali in za eno skupinsko sliko odšteli
    15 EUR. Fotografi te radi ustavijo tudi, ko greš mimo
    njihovega ateljeja, in te snemajo na kopnem, če greš na
    organizirano ekskurzijo. Slik seveda ni obvezno kupiti. Menda
    stane ena slika 5 EUR.

    Vsak večer prinese steward v kabino ladijski bilten. V njem so
    navedene različne informacije glede sidranj, ekskurzij,
    prireditev ipd. za naslednji dan.

    Dvakrat na dan, tipično med zajtrkom, izhodom na kopno ali med
    večerjo, steward pospravi sobo. Po moje bi bilo dovolj to
    storiti zgolj enkrat.


    Kadiš lahko na balkonu in v nekaterih barih na odprtih
    palubah.

    Osebje je v glavnem filipinsko, indijsko in podobno. Vsi so
    izredno vljudni. Tisti, ki imajo stik s potniki (npr. stewardi
    in natakarji), govorijo izvrstno angleščino. Menda podpišejo
    pogodbe za 4–9 mesecev. V tem času delajo vsak dan – brez
    dneva odmora – enajst ur. Novodobno suženjstvo, ni kaj. Na
    ladji je bil zaposlen tudi en Slovenec, ki je skrbel za
    morebitne potrebe slovenskih potnikov; teh nas je bilo okrog
    deset. Menda je on prevajal menuje in nam občasno v kabino
    poslal kakšne informacije v slovenščini. Slovnica teh
    sporočil je bila grozna.


Kopenske ekskurzije

    Vsakokrat, ko se ladja zasidra v pristanišču, lahko greš na
    kopno. Možnosti sta dve: greš po svoje ali pa se pridružiš
    raznim ekskurzijam, ki jih organizira Costa. Takoj ob prvem
    vkrcanju te v kabini – med drugim – čaka seznam
    razpoložljivih ekskurzij. Če te katera zanima, izpolniš
    priloženi formular in ga vržeš v nabiralnik poleg pisarne
    za ekskurzije. Mi smo od vseh ekskurzij izbrali samo eno, tisto
    iz Izmira v Efez. Vse ekskurzije imajo podobno ceno, okrog 60
    EUR na osebo. Očitno bi lahko mimogrede zapravili preko tisoč
    EUR!

    Pri organizirani ekskurziji se potniki zberejo v predpisanem
    prostoru ob predpisanem času; oboje je navedeno v ladijskem
    biltenu. Tam dobijo vodiča in nalepke na obleko. Potem vsa
    čredica sledi vodiču skozi ladijski izhod do avtobusov, ki
    že čakajo. Z istimi avtobusi se potem tudi vrnejo. Če greš
    sam, se pa moraš po izhodu z ladje znajti, kakor veš in
    znaš.

    Kadar je dovolj časa, je najbolje, da greš sam in uporabiš
    lokalni prevoz, ki je pač na voljo: redni avtobus ali vlak,
    turistični avtobus ali taksi. Najcenejši je seveda redni
    prevoz. Kadar pa časa ni dovolj, je najbolje, da uporabiš
    poseben avtobus, ki ga priskrbi Costa (shuttle bus), vendar
    samo v nekaterih pristaniščih. Takšen avtobus te odpelje od
    ladje na kakšno končno lokacijo in te ob predpisanem času od
    tam pripelje nazaj na ladjo. Vmes pa delaš, kar hočeš. Ali
    je prevoz s shuttlom organiziran ali ne, zveš v ladijskem
    biltenu predhodni večer. Prijaviš se tako kot za ekskurzijo.
    Cena prevoza s shuttlom je sicer višja od cene rednega
    prevoza, a precej nižja od (vodene) ekskurzije. Večinoma je
    to najboljša izbira.


Bari

    V Bariju smo šli iz pristanišča v mesto kar peš. Ni daleč.
    Videti ni kaj posebnega. Še najboljši je sprehod po promenadi
    ob morju. Očitno je Bari samo zato postajališče, da se tam
    vkrcajo potniki iz južne Italije in da križarka dopolni
    zaloge. Ob vrnitvi sem prav na pomolu odkril majhen bife, kjer
    se zbira tudi ladijsko osebje. Prijetno je bilo spiti pivo po
    normalni ceni 3 EUR. Vesna je v mestu kupila nogometno majico
    Muellerja. Pred spanjem smo ure prestavili za 1 uro naprej, na
    grški čas.


Katakolon in Olimpija

    Katakolon je prijetna majhna vasica. Vzeli smo shuttle do
    Olimpije in nazaj: 3 × 14 EUR. Vozni red rednega vlaka je
    bil namreč neprimeren, taksi predrag (2 × 40 EUR), lokalni
    turistični avtobusi – Katakolon Express – pa nič kaj
    cenejši od shuttla (3 × 10 EUR).

    Vožnja do Olimpije, nove in stare, traja okrog 3/4 ure. Tam
    kupiš vstopnice za arheološko področje (3 × 6 EUR) in za
    arheološki muzej (3 × 3 EUR). Stara Olimpija je
    veličastna in precej večja, kot sem pričakoval. Glavno
    orientacijo nudijo ostanki stebrov Zevsovega in Herinega
    templja, zadaj za njima pa skozi obokana vrata prideš na
    znameniti stadion. Stebri niso iz enega kosa, ampak iz
    posamičnih, drug na drugega naloženih metrskih kosov. Zlahka
    začutiš duh starega časa, ko so sem prihajali Grki z vseh
    koncev in tekmovali. Prva zabeležena olimpijada je bila leta
    776 BC, ko smo Slovenci še plezali po drevju.
    
    Posamičen obiskovalec ima v Olimpiji veliko prednost pred
    skupinami: te se spravijo vsaka pod svoje drevo v senco, vmes pa
    pustijo veliko praznega prostora, kjer lahko v miru raziskuješ.
    Tako sem, za zabavo, s koraki izmeril dolžino in širino
    stadiona: 122 × 18 dvojnih korakov. Med dvema kamnitima
    mejnima črtama na vsakem koncu pa znaša dolžina 91 dvojnih
    korakov. Moj dvojni korak znaša 1,7 m, zato ima stadion
    dolžino ~200 m oziroma med črtama ~150 m. To je torej en
    (olimpijski) stadij.

    Ogled je trajal prekratki dve uri. Pol ure pred odhodom ni bilo
    našega avtobusa nikjer, še najmanj pa tam, kjer smo ga
    zapustili. Očitno je šofer medtem opravil še eno vožnjo,
    nas pa pustil čakati v skrbeh. Par minut pred dogovorjenim
    terminom pa se je le prikazal. Vrnili smo se pozno, zato nisem
    imel časa, da bi vsaj malo posedel v enem izmed prijetnih
    barov na morski obali.

    Ta dan se nam je v kabini pokvarilo stranišče. Poklical sem
    stewarda in kmalu je bilo vse urejeno.


Pirej in Atene

    Pirej je pristanišče za Atene. Je zelo veliko. Sidrali smo na
    severnem, Atenam bližjem koncu. Iz pristanišča prideš v
    Atene na več načinov. (i) Peš greš do podzemeljske in naprej
    z njo (1,5 EUR). Pot je dolga in vroča. Do podzemeljske lahko
    vzameš tudi mestni avtobus 859 ali 843; karto (1.5 EUR) kupiš
    v kakšnem kiosku; velja tudi za podzemeljsko. (ii) Boljša
    možnost je avtobus X80, ki ima v pristanišču dve postaji in
    od tam pelje v središče Aten. Povratna karta stane 4 EUR.
    Karto kupiš na avtobusu. (iii) Taksisti so menda nasilni in
    goljufivi ter računajo 15 EUR v eno smer. Na kratkotrajne ture
    menda nočejo. (iv) Izbrali smo kar Costin shuttle (3 × 15
    EUR), ki nas je v pol ure pripeljal do oboka Meline Mercouri,
    prav pod južnim pobočjem Akropole.

    Vhod na Akropolo gre skozi Dionizijevo gledališče, kjer smo v
    vrsti stali kakšne pol ure. Cena 3 × 12 EUR. Akropola je
    fascinantna, vendar se mi je zdela manjša od Olimpije. Glavni
    poslopji sta veliki Partenon, ki so ga ravno obnavljali, in
    bližnji tempelj s kariatidami. Temistoklej in Periklej sta res
    dobro unovčila zmago nad Perzijci in razcvetela svoje mesto.
    Gneča turistov je gromozanska. Po ogledu smo zavili v bližnjo
    Plako po ulici samih prodajaln in se okrepčali v normalnem
    bifeju malo izven turistične poti. Kupil sem kapo (ki je
    poleti nujna) in majico z napisom Molon labe. Pridi in vzemi,
    je rekel Leonidas Kserksesu. Za spodoben obisk arheološkega
    muzeja ni bilo dovolj časa. Med našo odsotnostjo je osebje
    počistilo vse balkone na ladji.

    Zvečer je bila na ladji gala (kapitanova) večerja. Prav za ta
    namen sem s sabo vlačil suknjič in kravato. Približno
    polovica moških je bila v suknjičih in kravatah, celo
    metuljčkih, in kake tri četrtine žensk v večernih oblekah.
    Tudi Marinka in Vesna sta se lepo napravili. Kratkih hlač in
    majic pa ni bilo videti. Menda si ustrezno opravo lahko celo
    izposodiš na ladji. Pokazalo se je, da obleka res dela
    človeka: vzdušje pri gala večerji je bilo vse drugačno kot
    sicer. Po večerji je dobila Vesna v kabino še povabilo na
    teen party, a ni šla.


Izmir in Efez

    Na izhode v Turčiji moraš s sabo vzeti potni list. Viza v
    njem ni potrebna. Turki tudi nimajo evrov, ampak lire (1:3).
    Paziti moraš, da ti ne podtaknejo starih lir, ker zdaj
    uporabljajo nove. Na ladji lir ne moreš kupiti.

    Udeležili smo se Costine ekskurzije v Efez z nekaj avtobusi (3
    × 60 EUR). Vožnja do tja traja kakšno uro. Potniki smo
    bili porazdeljeni po avtobusih glede na jezik; mi smo sedli v
    angleškega. Naš vodič, Turek, je bil odličen; na sumu ga
    imam, da je bil kakšen profesor zgodovine. Na poti do tja smo
    se ustavili v repliki rimske vile, kjer smo popili kavo in šli
    na stranišča. Ob cesti je polno nasadov oliv in breskev.

    Izmir, nekoč Smirna, je tretje največje turško mesto, takoj
    za Istanbulom in Ankaro. Njegov sosed Efez je bil svoj čas, po
    zmagi Grkov nad Perzijci, trgovsko središče ionske lige, ki
    so jo ustanovile in bogato izkoriščale tedanje Atene. Takrat
    je mesto ležalo tik ob morju in je bilo pristanišče; do
    danes se je zemlja dvignila in morje leži nekaj kilometrov
    proč. Kasneje je postal Efez drugo največje rimsko mesto,
    takoj za Rimom. V njem je pridigal krščanstvo tudi Pavel;
    znano je njegovo pismo Efežanom, ki je sestavni del Biblije.

    Ko si kot starodavnik priplul po morju v Efez, si najprej
    zagledal ogromen amfiteater, ki stoji še danes. Bil je ves v
    belem marmorju. Mimo njega je vodila pot na kvadratno agoro
    (trg) za trgovce, in še naprej po hribu navzgor. Višje so
    stale hiše, bolj luksuzne so bile. Blizu vrha so stale najbolj
    luksuzne prodajalne: Armaniji in Gucciji takratne dobe. Pred
    njimi je bila pot pokrita z mozaikom. Vidimo ga še danes.
    Zanimivo je bilo videti tudi veliko knjižnico in nekdanje
    sanitarije – vrsto lukenj drugo ob drugi, kjer so gospodje
    opravljali svoje potrebe in se medtem socializirali.

    Nazaj grede smo se ustavili v rokodelnici preprog. Majhna
    debeluška s spretnimi prsti je pokazala, kako se tke. Glavni
    šef je potem razkazal vrsto preprog. Bile so res čudovite.
    Najdražja od prikazanih je dosegala ceno okrog 100.000 EUR.
    Dve dekleti jo menda delata eno do dve leti. Komaj sem se
    ubranil poskusov, da bi mi kaj prodali.
    

Istanbul

    Križarka se je zasidrala prav sredi mesta, ob vhodu v zaliv
    Zlati rog. Z balkona kajute se je kakšno miljo daleč lepo
    videl polotok in na njem tri glavne znamenitosti: palača
    Topkapi, Hagia Sophia in Modra mošeja. Costa je organizirala
    prevoz s shuttlom za 3 × 19 EUR, vendar smo imeli dovolj
    časa za mestni prevoz. Čisto blizu pristana namreč vozi
    tramvaj, le izhod iz luke smo najprej zgrešili. Ko smo menjali
    evre v lire na ATM pred še zaprto banko, pri čemer nam je
    pomagal blizu stoječi varnostnik, smo na postaji na avtomatu
    "Jetonmatic" kupili žetone. Eden stane 1,5 EUR. Costa je torej
    nesramno navila svoje cene. Klimatiziran tramvaj nas je
    pripeljal neposredno pred omenjene tri znamenitosti, ki stojijo
    čisto blizu druga druge.

    Ogled Modre mošeje je brezplačen. Moški sezujemo čevlje in
    jih damo v plastično vrečko, ki je na razpolago. Ženske
    morajo imeti pokrito glavo, ramena in kolena. Na voljo so
    naglavne rute in ogrinjala. Notranjost mošeje je čudovita, le
    gneča je huda. Pred mošejo se moraš tudi ubraniti samozvanih
    vodičev, ki ti jo hočejo razkazati, in prodajalcev razne
    literature.

    Hagio Sophio smo si ogledali le od zunaj.

    Palača Topkapi je bila v času, ko so Turki vladali svetu,
    upravno središče njihovega imperija. Tu je prebival sultan in
    tu je imel tudi svoj harem, menda 300 žensk. Vstopnina za
    oboje, palačo in harem, znaša 3 × 15 EUR in je vredna
    plačila. Vrtovi, razstavljeno orožje in nakit, haremske sobe.
    Arabski napisi in islamski mozaiki. Pipe in divani. Znali so
    živeti. Palača je ob torkih zaprta.

    Kosili smo na trgu med Plavo mošejo in Hagio Sophio. Kljub
    elitni legi so bile cene razumne: kebab 8 EUR, pica 8 EUR,
    kokakola 2 EUR. Piva žal niso stregli. Med kosilom, nekaj po
    13 h, so se iz minaretov oglasili mujezini. Po zvočnikih,
    seveda. Eksotični napevi, bolj prijetni od katoliških zvonov.

    Nedaleč proč je znameniti bazar. Ogromen, bleščeč, ni da
    ni. Zanimiv je bil napis "Genuine Fake Watches". Trgovci so
    bistri in izjemno spretni. Na zalogi imajo kup duhovitih opazk,
    da te primamijo. Če navedeš razlog, zakaj ne bi kupoval,
    čudovito parirajo. Vnaprej moraš biti odločen, da ne boš
    kupoval, sicer si pečen. Bazar je pravi labirint ulic in iz
    njega smo prišli povsem drugje, kot smo mislili. Pravo smer
    smo potem našli po prvem kažipotu, na katerega smo naleteli.
    Ob nedeljah je bazar zaprt.

    Središče Istanbula je lepo in čisto. Beračev ni videti. Je
    pa mnogo vojakov z brzostrelkami, oboroženih policistov in
    vsakovrstnih varnostnikov. Vidiš pokrite in odkrite ženske.
    Marsikatera je naparfumirana. Hodili smo skupaj in nikoli ni
    Vesne nihče nadlegoval. Kako je v bolj zakotnih delih, pa ne
    vem.

    Morski promet mimo naše zasidrane ladje je bil zelo gost. To
    pa zato, ker leži Istanbul ob vhodu v bosporsko ožino. Z
    obale smo videli dolg viseč most, ki ožino prečka.

    Po lastni evidenci se mi je poraba denarja preko Costa Card
    nevarno približala limiti na kreditni kartici, 650 EUR. To sem
    preveril tako, da sem v potniški pisarni pridobil izpis
    porabe. Res. Zato sem vplačal depozit 200 EUR in za prav
    toliko se mi je obremenitev kreditne kartice zmanjšala.


Krf

    Istanbul je bil najbolj oddaljena točka potovanja; zatem smo
    se začeli vračati bolj ali manj po isti poti. Sprva so nas
    spremljali mujezini z minaretov, kasneje smo videli dva ogromna
    svetilnika ob bosporski ožini. V ustje dardanelske ožine smo
    pripluli ponoči. Kanal je širok kakšno miljo in osvetljen s
    svetilniki kot božično drevo. Videl sem svetilnik s 5 lučmi
    po vertikali. Južni rt Peloponeza smo obpluli podnevi in je
    bil lepo viden. Nad vsakim kopnim so bili praviloma konvektivni
    oblaki.

    Ladja je priredila gala poslovilno večerjo. Predstavili so se
    nam kuharji in strežno osebje. Suknjičev in oblek je bilo
    občutno manj kot prvič. Po vrnitvi v kajuto nas je na
    postelji presenetil zajec, spretno narejen iz brisač, in z
    Vesninimi očali na nosu. Naredila ga je Ranesa.

    Iz pristanišča na Krfu vozi v mesto lokalni Blue bus. Povratna
    karta znaša okrog 5 EUR. Mi smo raje vzeli shuttle bus za 3
    × 8 EUR. Na Krfu smo že bili pred par leti, zato nam je
    bil znan. Ogledali smo si staro trdnjavo (2 × 4 EUR) ter
    pod njo, na čudoviti razgledni točki, nekaj spili (15 EUR).
    Nato smo si ogledali mesto. Glavne prodajalne ulice so cvetoče,
    turistov je polno.


Konec potovanja

    Med vračanjem v Benetke smo pluli blizu hrvaške obale. Videl
    sem večino znanih otokov. Najbližje smo pluli ob Visu, kjer
    se je lepo videla Komiža. Ure smo prestavili za 1 uro nazaj na
    italijanski čas.

    Dan pred pristankom (predvidenim ob 9:30 AM) sem šel poslušat
    navodila glede izkrcanja. Poslušal sem dvakrat: slovensko in
    angleško predstavitev, prvo za kakšnih pet ljudi in drugo za
    kakšnih dvesto. Takole gre.

    Zvečer pred izkrcanjem dobiš v kabino barvne nalepke za
    prtljago. Mi smo dobili modre. Potem spakiraš kovčke, jih
    opremiš z nalepkami in do enih ponoči postaviš pred vrata
    kabine, od koder jih odnese osebje. V kabini obdržiš le
    potrebno obleko in ročno prtljago.

    Zvečer te obišče steward in ti zaklene minibar ter ažurira
    porabo pijače. Costa Card lahko uporabljaš še do enih
    ponoči; po tem moraš plačevati z gotovino.

    Zjutraj ob šestih dobiš v nabiralnik pred kabino izpis porabe
    denarja (z vključeno napitnino) na Costa Card. Če se z njim
    strinjaš, ti ni treba narediti ničesar. Ko boš zapustil
    ladjo, bo Costa obremenila tvojo kreditno kartico za navedeni
    znesek. Hitro in preprosto, ni kaj. Če je kaj narobe, se
    zglasiš v potniški pisarni in stvar urediš.

    Zjutraj do osmih zapustiš kabino in greš sedet v kakšen
    salon. Ob predpisani uri greš na predpisano lokacijo in
    čakaš na objavo izhoda. Potniki iste barve se izkrcajo
    skupaj. Da smo modri prišli na vrsto, je trajalo skoraj dve
    uri. Celotno izkrcavanje pa traja okrog 3 ure. 

    Ko zapustiš ladjo, ti zadnjič pogledajo Costa Card in jo
    lahko obdržiš za spomin. V terminalskem poslopju nato
    poiščeš svojo prtljago; ta je razvrščena po kupih iste
    barve.

    Zaradi dolgotrajnega izkrcavanja smo zamudili vlak iz Benetk.
    Poklical sem Svet križarjenj. Ti so imeli v Benetkah na
    letališču svoj kombi (firme GoOpti), ki je imel še nekaj
    prostih mest za Ljubljano. Dali so mi njegovo telefonsko
    številko in kombi se je pripeljal v pristanišče ter nas
    vkrcal. To je bilo dokaj zapleteno, ker je padal dež in se je
    po pomolih motala množica ljudi iz kar petih zasidranih
    križark. Plačali smo 3 × 25 EUR (ter še 25 EUR
    napitnine) in se lepo pripeljali domov. Vseskozi nas je močil
    dež, kar je bilo po desetih dneh vročine in sonca precej
    moteče.

    Naknadno sem izvedel, da bi lahko ladijsko osebje zaprosil, naj
    nas izkrcajo prej, s potniki druge barve, zaradi časovne
    stiske. Če pa bi imeli naročen kombi namesto vlaka, bi kombi
    lahko počakal, vlak pač ne more.


Obračun stroškov

    Zglajen obračun izdatkov za tri osebe (ena mladoletna) je
    naslednji.

    ================
    Kaj          EUR
    —————-
    Vlak         300
    Kombi        100
    Ladja       2800
    Napitnina    250
    Pijača       200
    Ekskurzije   300
    Vstopnice    150
    Razno        100 
    ~~~~~~~~~~~~~~~~
    Vsota       4200

    Če bi človek pazil na denar, bi verjetno zadostovalo okrog
    1500 EUR na odraslo osebo.


Zaključek

    Križarjenje je bilo zanimiva izkušnja. Dobro je, da enkrat
    vidiš, kako to gre. Bi pa zadeve ne ponavljal. Plavaš in
    sončiš se lahko na kopnem, ne na ladji. Nekaj perverznega je
    v tem, da se sredi morja kopaš v miniaturnem bazenu. Gneča je
    huda. Ekskurzije so bistveno prekratke. Bolje je iti za pet dni
    v Atene in za pet dni v Istanbul, kot pa v desetih dneh
    obiskati, po nekaj ur, cel kup različnih lokacij. Pijača je
    draga. In presek gostov je pač tak, kot je. Končno je tudi
    zelo nevljudno do domačinov, ko jim kot del razbrzdane črede
    preplaviš njihov kraj in vtikaš nos v njihove cerkve in
    podobno.

    Je pa križarjenje gotovo zanimivo, kot sem videl, za mladino,
    ženske in ostarele pare. Ležijo na ležalnikih in se
    sončijo. Jedo, kolikor hočejo in zmorejo. Stalno potekajo
    nekakšne animacije – kvizi, tekme, plesni tečaji, klovni,
    pevci, glumači ipd. Na voljo so igralnice in kazino. Tako
    človeku menda nikoli ni dolgčas. Kot da bi bil čas brezdelja
    nekaj, česar se je treba izogibati. In izjemna vljudnost ter
    postrežljivost osebja dajeta potniku nenehni in lažni
    občutek, kako bogat in pomemben je. Za nas, ki imamo raje bolj
    umirjeno in manj čredno dopustovanje, pa obstajajo boljše
    vrste potovanj.


Priloga

Slika 1. Križarka Costa Magica. Dolžina 270 m, masa 100 tisoč ton.